Тернопільська обласна державна адміністрація
46021, м.Тернопіль, вул.М.Грушевського, 8
 
укр рус eng
Пошук
Розширений пошук

Корисні посилання

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/posilbody/prezident.gif

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/uk.gif

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/vu1.jpg

 

Опитування

 
На головну

Офіс реформ у Тернопільській області


 

Звернення директора Офісу реформ у Тернопільській області та представників об’єднаних територіальних громад

Директор Офісу реформ у Тернопільській області  Віктор Литвинчук та представники об’єднаних територіальних громад звернулися до Голови Верховної  Ради України Володимира Гройсмана, Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка, Віце-прем’єр-міністра– Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадія Зубка, голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Сергія Власенка, голови Тернопільської обласної державної адміністрації  Степана Барни.

Подаємо текст звернення повністю:

ЗВЕРНЕННЯ

Реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади – ключова реформа з усіх, які зараз проводяться в Україні. Після військового протистояння на Сході це друга за значимістю проблема, яку державі слід вирішити в найстисліші строки. Фактично, це зміна системи управління країною, перехід від адміністративної системи до реального самоврядування.

13 серпня 2015 року відбулося чергове засідання Тернопільської обласної ради, на якому вчетверте мало розглядатися питання схвалення проекту Перспективного плану формування територій громад, а також утворення об’єднаних територіальних громад та призначенням перших виборів депутатів об’єднаної територіальної громади і відповідних міських, селищних, сільських голів. Двічі сесії обласної ради відкладалися через неумотивовану неявку депутатів.

На останньому засіданні проект Перспективного плану формування територіальних громад був внесений в порядок денний, але не набрав потрібної кількості голосів, відтак, не був схвалений. Питання утворення об’єднаних територіальних громад і призначення в цих громадах перших виборів взагалі не було внесене в порядок денний сесійного засідання. Це при тому, що на сьогодні 231 місцева громада Тернопільщини виявили добровільне бажання об’єднатися в 35 територіальних громад. 23 з них в повному обсязі подали до обласної ради пакети своїх рішень по кожній місцевій громаді з розпорядженням голови облдержадміністрації на відповідність вимогам Конституції та законодавства України.
Тернопільщина однією з перших в Україні розробила Перспективний план формування територій громад, який ще 25 травня поточного року був презентований і позитивно оцінений спільною комісією Мінрегіону та Асоціації міст України. За активності добровільного створення об’єднаних територіальних громад в області створено 35 територіальних утворень з 231 місцевої громади, що значно більше, ніж разом взятих громад в Україні. Разом з тим, через політичну непоступливість депутатів найбільшої фракції в обласній раді, яка складає майже половину депутатського складу, йде відверте саботування реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Незважаючи на виконання усіх вимог попередньої сесії обласної ради і згоду робочої групи з розробки Перспективного плану на узгоджене рішення, фракцією ВО “Свобода” були знехтувані всі попередні домовленості й обіцянки Це вчергове підтвердило небажання депутатського корпусу піднятися вище політичних ігрищ заради добробуту своїх земляків. Як результат, Тернопільщина – одна з двох областей України, які ще не схвалили проекту Перспективного плану і бездумно “валять” одну з найголовніших реформ в державі.

Стосовно згоди на утворення об’єднаних територіальних громад та призначення перших виборів депутатів об’єднаної громади і відповідних міських, селищних, сільських голів, то Тернопільська обласна рада перевищила свої повноваження і порушила частину 2 статті 8 Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад”. Вона не призначила вибори у цих громадах, навіть не внісши дане питання до розгляду. Тим самим одна фракція, знехтувавши  волевиявленням людей, які прийняли добровільне рішення  про об’єднання, позбавила  біля півмільйона  своїх земляків можливості скористатися своїм правом на формування спроможних громад, а отже майбутніми перевагами, які передбачені законодавством для таких громад.
Рішення Тернопільської обласної ради деструктивне, замішане виключно на політиці, прийняте на рівні емоцій всупереч здоровому глузду. Не може бути, щоб обласна рада, якій не підпорядковані 615 рад місцевого рівня, вершила долю сотень тисяч жителів Тернопільщини і перекривала шлях до позитивних змін тим, хто цих змін жадає.

Виходячи з викладеного вище і конституційного права 231 місцевої громади, які об’єдналися в 35 об’єднаних, просимо Верховну Раду України:

1. Підтримати законопроект 2373а від 15.07.2015 “Про добровільне об’єднання територіальних громад”, який внесений народними депутатами Денисенком В.І., Федоруком М.Т., Ледовських О.В., Бойком О.П., Амельченком В.В. та визначити його, як невідкладний.
2. У частині 8 статті 7 Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” змінити норму щодо прийняття рішення про об’єднання територіальних громад обласними радами на норму про підтвердження рішень добровільного об’єднання територіальних громад обласними державними адміністраціями з наступною передачею свого висновку в Кабінет Міністрів України для ініціювання проведення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови.

3. У частині 2 статті 8 Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” вилучити норму про прийняття рішення про утворення об’єднаної територіальної громади та призначення перших місцевих виборів депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови  обласними  радами. Це право слід передати Центральній виборчій комісії за ініціативи Кабінету Міністрів України.
4. Частину 3 статті 11 Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” про схвалення проекту Перспективного плану формування територіальних громад обласними радами вилучити, як таку, яка є законодавчо нікчемною. Обласні ради не мають жодного відношення до планування територій громад і їх формування.
5. Доручити Кабінету Міністрів України внести зміни до Постанови КМУ від 8.04.2015 №214 “Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад”, вилучивши з Методики вимогу про схвалення проекту Перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою, передавши цю функцію Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
6.  Призначити перші місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови на 25 жовтня 2015 року.
Запропоновані зміни знімуть політичні та правові перепони, дадуть можливість громадам, які прийняли рішення про об’єднання, реалізувати своє право і волю громадян об’єднатися. Відтак, взяти на себе відповідальність за розвиток своїх територій та вирішення питання щодо забезпечення належної життєдіяльності громад.
 
Директор Офісу реформ у Тернопільській області  Віктор Литвинчук та представники об’єднаних територіальних громад (Скалатської, Гусятинської, Васильковецької, Скала-Подільської, Іванівської, Мельнице-Подільської, Теребовлянської, Великогаївської, Підволочиської, Товстеньської, Заліщицької, Шумської, Козлівської, Дружбівської, Золотниківської, Скориківської, Вишнівецької, Новосільської, Колиндянської, Коропецької, Озерянської, Золотопотіцької,  Улашківської, Лопушненської, Почаївської, Чортківської, Заводської, Хоростківської,  Озернянської, Микулинецької, Великодедеркальської, Колодненської, Чернихівецької, Білобожницької, Байковецької).

---------------------------------------------------------------------------------------

Через об’єднання держава повертає повноваження та ресурси від державних адміністрацій в громади

Нині в Тернопільській області вже створено 25 об’єднаних територіальних громад. Таке рішення кожної з них – заявка на готовність змінюватижиття своїх людей на краще, розвивати свої території та брати на себе відповідальність за майбутнє громади.

Минулого тижня мало відбутися засідання Тернопільської обласної ради, на якому очікувалося розглянути низку важливих рішень. До порядку денного увійшли питання про Стратегію розвитку Тернопільської області, про схвалення Перспективного плану формування територіальних громад області та про утворення 25 об’єднаних територіальних громад, а відтак, оголошення перших виборів в цих нових територіальних утвореннях.

Однак, через неявку народних обранців, рада не набрала потрібного для роботи сесії  кворуму, тим самим заблокувала волю тих громад, які вже об’єдналися в територіальні. Зволікаючи з прийняттям Перспективного плану формування територій громад, обласна рада фактично поставила під загрозу існування добровільно об’єднаних  громад. Як  результат, громади втратили можливість провести вибори на новій територіальній основі. Це вчергове засвідчило неготовність депутатського корпусу стати вище політичних інтересів заради добробуту своїх земляків. Слід сказати, що Тернопільщина – одна з трьох областей, які ще не схвалили Перспективного плану формування територій громад  і  бездумно “валить” одну з найголовніших реформ в державі. Решта областей давно завершила процес формування Перспективних планів та їх схвалення. Прикро ще й тому, що область однією з перших розробила такий план, але через непоступливість окремих депутатів обласної ради не може забезпечити процесу отримання та використання 102 мільйонів гривень з Державного фонду регіонального розвитку. Невже наша область є такою заможною, що через забаганки однієї політичної сили має терпіти все населення?

Вочевидь, депутати відчувають, що вони вже втрачають свій вплив на громадськість і на політичний процес. Створення об’єднаних територіальних громад  уможливить проведення бюджетної децентралізації і переходу на прямі міжбюджетні стосунки: держава – об’єднана територіальна громада, обминувши районний перерозподіл коштів. Зміна структури податків дасть поштовх до розвитку регіональних економік.  Громада отримує значно більше повноважень, ніж було в неї до об’єднання. Вона сама зможе впливати на формування бюджету і його використання без вказівок і “порад” з центру. Саме громада, а не райдержадміністрація чи обласна влада вирішуватиме скільки шкіл, дитячих садочків та лікарень їм потрібно. Вона сама встановлюватиме вартість земельної оренди, вирішуватиме, яку дорогу їй треба ремонтувати  і  які пріоритети їй вибирати.

Якщо ми хочемо, щоб влада була ефективною, щоб місцева демократія була максимально розвинена, у нас є лише один шлях – передати максимальну кількість повноважень, які є сьогодні у міністерств та територіальних підрозділів центральної влади, на найближчий до людей рівень – рівень територіальних громад, під їхню відповідальність, наділивши при цьому відповідними ресурсами.

В області створено 25 об’єднанихтериторіальних громад. Це удвічі більше всіх  створених громад в Україні. Люди  прийняли важливе  для себе рішення – вони добровільно об'єдналися в громади. А отже, на яких підставах і за яким правом частинанародних обранців може заперечити прагненню своїх виборців змінити своє життя та обрати новий євроінтеграційний шлях до заможного життя? Депутат не може бути безконтрольним і безпринципним у важливих державних рішеннях. Навіть, якщо вони колективні…

Офіс  реформ  у  Тернопільській  області  сподівається, що депутати  таки прислухаються  до  громад, які прагнуть об’єднатися, і підтримають їх у цьому.

 

ВікторЛитвинчук,

директор Офісу реформ у Тернопільській області,

академік Академії  будівництва України

 

Реформа місцевого самоврядування змінить систему управління в області

 

З прийняттям Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад» та розроблення Методики формування спроможних територіальних  громад, затвердженої Урядом, держава робить важливі кроки для реалізації реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Цене перша спроба реформувати самоврядування. У 205-206 роках така спроба носила назву “адміністративно-територіальної реформи”. Україна не тільки запізнилася з початком проведення реформи, але й далеко відстала в цьому питання від усіх країн Європи. Наші нинішні громади не здатні забезпечити населення належними послугами, вони не розвиваються і без об’єднання їх довкола центрів економічної активності такі територіальні громади не матимуть перспективи подальшого розвитку.

Основним фактором  спроможності територіальних громад є їх здатність забезпечувати належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Першим і важливим кроком проведення реформи стало  створення Перспективного плану формування територій громад Тернопільської області, який окреслив соціально-економічну обґрунтованість запропонованого формування кожної нової громади області. Тобто на базовому рівні мають сформуватися такі громади, які здатні створювати комфортне середовище для громадян, а не для сільського чи міського голови. Для вирішення цього завдання громади повинні мати потенціал для розвитку, відкритість і привабливість для інвестора.

Зараз деякі політики заявлять, що після схвалення Перспективного плану обласною радою та затвердження Кабінетом Міністрів України змінити його буде неможливо. ФормуванняПерспективного плану і  його затвердження не призводить до автоматичного об’єднання громад – це тільки проектна модель ефективної територіальної організації місцевого самоврядування на базовому рівні. А реалізувати його можливо лише з безпосередньої участі відповідних територіальних громад. Відтак, ні обласні адміністрація і рада, як і Уряд не наділені законом повноваженнями приймати рішення про об’єднання. Про це повинні знати всі і не звертати увагу на тих, хто дезінформує чи свідомо провокує зрив реформ.

Який би мав бути результат реформи? Перш за все, це усвідомленнякожною територіальною громадою, що укрупнившись, об’єднавшись з іншими громадами в одну спроможну, вони всі разом стають сильнішими у фінансовому, соціально-економічному плані. До того ж, беруть на себе повну відповідальність за розвиток своєї території. А отже об’єднання, наділення необхідними повноваженнями, ресурсами для реалізації цих повноважень - є першим кроком до вирішення багатьох проблем кожного села, селища, міста.

 Експерт Офісуреформ   у Тернопільській області   Андрій Газилишин

 


 РЕФОРМА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ – ПЕРШИЙ КРОК ДО ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ

 Останнім часом багато розмов точиться щодо питання проведення реформи місцевого самоврядування та її наступного кроку – децентралізації влади.

Одним з головних завдань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади є наближення надання адміністративних та соціальних послуг до громадян. Створення об’єднанихтериторіальних громад уможливить надання послуг в кожному центрі територіальної громади. Це покращить якість та швидкість надання послуг. Так, час на прибуття швидкої допомоги, пожежної чи міліції повинен не перевищувати 30 хвилин. Інакше ця допомога з кожною втраченою хвилиною стає неефективною.

 

Після об’єднання територіальна громада отримає більше повноважень для покращення життя населення, оскільки послуги стануть ближчими до населення. Так до органів місцевого самоврядування відійдуть такі обов’язки, як надання пожежної охорони, забезпечення громадської безпеки силами муніципальної поліції, організація перевезень на території громади, надання житлово-комунальних послуг, розвиток місцевої інфраструктури, залучення інвестицій, та управління земельними ресурсами. Також громаді делегують деякі обов’язки: утримання та організація роботи будинків культури, бібліотек та спортивних майданчиків; надання первинної медичної допомоги; управління школами та садочками; надання соціальної допомоги через спеціальні центри в громадах; надання адміністративних послуг через центри в громадах.

 

Для того, щоб утримувати весь цей апарат на місцевому рівні залишатиметься левова частка коштів з податків населення та підприємців. На проведення реконструкції основних інфраструктурних об’єктівтакож будуть виділенні кошти із фонду регіонального розвитку.

 

Внаслідок децентралізації у місцевого самоврядування суттєво збільшяться повноваження і фінансові та кадрові ресурси. В об’єднаних територіальних громадах виникне потреба в додатковій кількості спеціалістів з усіх сфер їхньої компетенції. Частина з них може перейти з місцевих органів виконавчої влади, а щодо інших може виникнути навіть кадровий дефіцит. Крім цього, в невеликих поселеннях буде запроваджено інститут старости, який законом наділяється відповідними повноваженнями і повинен мати достатню кваліфікацію, щоб надавати найпоширеніші місцеві адміністративні послуги. У віддалених та великих поселеннях можуть утворюватися територіальні підрозділи виконавчих органів ради об’єднаної громади, які будуть координуватися відповідним старостою. Кількість старост і перелік відповідних структурних територіальних підрозділів органів місцевого самоврядування також буде визначатися безпосередньо місцевими радами.

Таким чином можна спрогнозувати, що сумарно чисельність чиновників на рівні територіальних громад не тільки не зменшиться, а може навіть збільшитися. Це також відповідь на закиди тим, хто стверджує, ніби Уряд хоче зекономити за рахунок скорочень у сфері місцевого самоврядування. Такі закиди - повна нісенітниця. Але цілком закономірно, що можуть зменшитися чиновницький апарат, який функціонує на рівні районів та відповідні видатки. Провівши децентралізацію, об’єм повноважень органів влади на цьому рівні, – особливо виконавчої, – залишиться незначний.

 

Експерт Офісу реформ  в Тернопільській області  Степан Семенів




http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/hotline_oda.jpg 

http://www.oda.te.gov.ua/main/ua/news/detail/138662.htm  

Анонси подій






Архів анонсів

Інформаційні послуги

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/derjava_.png

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/peresel.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/subs.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/dpoato_2.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/image002.gif

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/09122016_2.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/dopomog.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/zk-002_1.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/dv-001_1.png

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/strateg_b.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/posilbody/invest1.gif

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/dfrr.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/ofis_reform.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/ratings_rajony-misto-3.png

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/igo.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/pidrbizn052015.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/17082016.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/zenergo.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/linija5.gif

 

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/kupuy_ternopilske.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/informbody/knyg.jpg

http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/content/main/ua/agolova/la_strada_d.jpg