Чортківська районна державна адміністрація
48500, м.Чортків, вул.Шевченка, 23
 
укр рус eng
Пошук
Розширений пошук

Опитування

.
На головну

Гарячі новини

В УСІХ НА ВУСТАХ!

25.05.18 | 12:08

Субсидіантів  по осені рахують…


Уряд частенько приголомшує нас, громадян України, нововведеннями в чинному законодавстві, реформами і т. п. Й ось тепер у всіх на слуху – зміни до порядку надання субсидій… Що це – чергове затягнення тугіше пасків ачи зашморг на шиї, чи все-таки – плюс в економії коштів? Але чиїх? Субсидія – зиск чи вимушена економія?..

Спробуємо розібратися. Щоби вникнути в усі нюанси надання субсидій, за розтлумаченням ми, кореспонденти районки, звернулися до начальника Управління  соціального захисту населення Чортківської РДА Володимира ЦВЄТКОВА.
Отож, все почергово…
З 1 травня вступили в силу нові правила призначення житлових субсидій (Постанова Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. за № 329).


- Володимире Дмитровичу, що першочергово повинні зауважити собі претенденти на субсидії.
- Найперше – пунктом 2 Постанови передбачено призначення субсидії на наступний період лише на підставі нових заяви та декларації визначеним категоріям. Якщо раніш документи   подавалися раз у рік і від сезону до сезону проводилися лише перерахунки, то зараз – заява та декларація подаються раз на півроку: на неопалювальний період і–  на опалювальний.


- Конкретизуйте, з якого по яке число і термін, на який призначається субсидія.
- З 1 жовтня по 30 квітня, з 1 травня по 30 вересня (включно). Для домогосподарств, що використовують природній газ або електроенергію для індивідуального опалення, житлова субсидія на опалювальний сезон розраховується з 16 жовтня по 15 квітня. Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням на відповідний сезон: неопалювальний (до вересня включно), опалювальний (до квітня включно), а на наступний період – без звернення, за виключенням окремих категорій отримувачів. Субсидія для відшкодування витрат на придбання твердого палива та скрапленого газу, як і раніше, призначається на календарний рік.


- А як щодо обрахування доходу дня призначення субсидії?
- Під час призначення субсидії у травні враховуються доходи субсидіанта лише за ІІІ – IV квартали попереднього року плюс пенсія тільки за квітень (!) місяць, а в опалювальний сезон, відповідно, – лише за вересень (це те, що стосується пенсіонерів за даними ДФС, Пенсійного фонду України). Переглянуто розміри доходів, які враховуються до сукупного доходу для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку, а також для працездатних осіб, у яких відсутні доходи або доходи яких менше розміру мінімальної заробітної плати та/або, які не сплачують єдиний соціальний внесок.


- У чому вбачається позитив?
- Колись брався загальний дохід за увесь період, а тепер –лише за півроку і пенсія за місяць! Варто звернути увагу на те, що в змінах доповнено ще й про доходи від реалізації молока в розмірі 30 відсотків нарахованих сум. Але мова йде лише про тих осіб, які займаються малим фермерським господарством і офіційно здають молоко великим підприємствам.


- Дозволю собі задатися риторичним запитанням: чому лише за реалізацію молока?! Адже в малих сільських господарствах є, мабуть, ще й птиця, свині, які підпадають під реалізацію… Чи може трапитися таке, що хтось із громадян взагалі позбавиться субсидій?
- Кабінет Міністрів посилив вимоги до претендентів на субсидії. Субсидії на оплату комунпослуг можуть урізати або зовсім позбавити їх громадян, які приховують свої реальні доходи і надають недостовірну інформацію про склад сім’ї. В зоні ризику, скажімо, опинилися безробітні українці, трудові мігранти, власники великої за площею нерухомості й автомобілів (уточню – термін випуску яких не перевищує (!) п’яти років). Поки що субсидіантам пропонується в обов’язковому (!) порядку самостійно оповістити органи соцзахисту про свої доходи та майно. Надалі державними соціальними інспекторами виявлятимуться порушники методом звірки інформації з держреєстру та з бази даних.


- Тобто все під прицілом «владного ока»… Якщо з’ясується, що окремі громадяни все ж приховали реальний стан доходів?
- У такому випадку субсидіанта позбавлять субсидійних виплат, зобов’яжуть повернути субсидії до держбюджету і повністю заплатити за «комуналку». 


- Кому можуть припинити виплату субсидій та навіщо їх переоформлювати?
- З числа субсидіантів пропонується виключити власників елітної нерухомості, зауважте (!) – не більше 120 кв. м для квартир та 200 кв. м для будинків, і власників автомобілів, рік випуску яких, як уже зазначалося, не перевищує п’яти років. Субсидії не отримуватимуть безробітні громадяни, які не перебувають на обліку в центрі зайнятості, також ті, котрі декларують дохід менше мінімальної зарплати. У Постанові також зазначено, що субсидії не покладені сім’ям, члени яких за останній рік здійснили покупку земельної ділянки, нерухомості, будматеріалів, інші товари та послуги на суму більше 50-ти тисяч гривень (за винятком медпослуг, освіти й оплати послуг ЖКГ). І ще одна причина – наявність заборгованості за житлово-комунальні послуги більш ніж за два місяці! Отож, безробітні громадяни, котрі декларують доходи менші мінімальної зарплати, в обов’язковому порядку повинні повідомити про свій соціальний статус в управління соцзахисту, подавши оновлені декларації. Крім них, уточнити дані для переоформлення субсидії потрібно й внутрішньо переміщеним особам і громадянам, які офіційно орендують житло (згідно з новими правилами, призначати субсидії  дозволено лише на підставі договору оренди). До слова, для переселенців досить лише заяви без надання договору оренди. Крім цього, подати нові декларації повинні сім’ї, члени яких НЕ зареєстровані за адресою, АЛЕ за даною адресою ПРОЖИВАЮТЬ, і навпаки. 


- Так би мовити, адресна субсидія?
- Саме так! Даруйте, повторюся, акцентуючи: з 1 травня цього року для призначення субсидії враховуються доходи членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від адреси реєстрації та їх фактичного місця проживання. При визначенні осіб, які належать до членів сім’ї, слід керуватися нормами статті 3 Сімейного кодексу України. До прикладу, чоловік, дружина й неповнолітні діти, які в принципі повинні проживати однією сім’єю, але з певних причин вони зареєстровані за різними адресами. Як правило, так робиться для того, щоб отримати житлову субсидію. В таких випадках доходи сім’ї враховуватимуться як спільні!


- Але ж бувають і протилежні ситуації!
- Звичайно ж – коли в родині проживає менше людей, ніж зареєстровано. Такі випадки розглядаються в індивідуальному порядку; і за рішенням комісії (до слова, що діє при РДА і має вже розширені повноваження) доходи громадян, які не проживають за вказаною в декларації адресою (і це буде фактажем!), не враховуються при визначенні суми субсидії.

- Тобто, не дивлячись на місце прописки, а на – місце фактичного проживання?! Скажімо, виводяться на чисту воду ті особи, які шукали для себе вигоду, щодо отримання субсидій. Але ж під цей пункт змін можуть потрапити й ті, котрі, направду, ледве зводять кінці з кінцями?!
-  Людина, котра справді потребує субсидії, вона мала би її отримати. До речі, державні соціальні інспектори в часі перевірки (2017-2018 рр.) у нашому районі виявили 23 порушення лише за опалювальний період (80, 5 тис. грн збитків); багато субсидіантів не вказали про здійснення дороговартісної покупки (що перевищила 50 тис. грн) за вказаний період. Крім того, за даними перевірки, близько 70 сімей  (мешканців району), маючи житлові  будинки у своїй власності, які перевищують 200 метрів квадратних , все ж отримували субсидії. На жаль, є такі факти: люди, які живуть без обмежень у будь-чому, віднайшли «лази-перелази», обійшовши чинне законодавство, користувалися субсидіями на комунпослуги. Це – шахрайство! Урядом не ставилося завдання скоротити витрати та кількість субсидіантів. Єдина мета – зробити систему отримання субсидій більш справедливою. Критерій майнового стану нарівні з доходами є умовою для отримання субсидії. В наступному опалювальному сезоні сім’ям, які володіють елітною нерухомістю, доведеться платити за «комуналку» в повному обсязі. Виняток зроблено тільки для дитбудинків сімейного типу, прийомних і багатодітних сімей.


- Тож, говорячи молодіжним сленгом, увірветься лафа для «багатеньких буратін», які і в елітних будинках мешкають, і доходи чималі мають, та ще й субсидії отримують?!
- Саме так! Якщо ми говоримо про співвідношення рівня доходів населення і наявної нерухомості, то реально відчувається серйозний перекіс. Зміни стосуються «тіньових» доходів громадян. Багато хто в минулому сезоні декларував повну відсутність доходів, тобто – люди працюють «в тіні», отримуючи «зарплати в конвертах». Тепер безробітним – претендентам на субсидію – доведеться або стати на облік в центрі зайнятості, або ж офіційно працевлаштуватися. До категорії «безробітних» потенційно можуть потрапити і трудові мігранти, які при зверненні за субсидією найчастіше декларують «нульові» доходи. Для таких – новий критерій: у разі знаходження людини за кордоном більше 60-ти днів поспіль за замовчуванням, вважається, що вона отримує там доходи і тому права на субсидію НЕ має.


- Володимире Дмитровичу, чи має доступ управління соцзахисту до загальної інформаційної бази?
- На жаль, не має, поки що, офіційного доступу до загальної бази МВС, ДМС і ДПС (держприкордонної служби), де би ми могли відстежити всю інформацію про доходи громадян-субсидіантів. Та це – в процесі розробки.


- Інформаційна база – недремне око?
- Верифікація (підтвердження, істина) відбувається на етапі призначення: людина подає документи, іншу інформацію управління соцзахисту збирає самостійно, подаючи запити до Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду, а також в органи виконавчої влади на місцях. Щодо придбання автівок громадянами – вичислення складніше; поки що даємо можливість субсидіантам самостійно це задекларувати, проте через півроку отримаємо інформацію від МВС, і в будь-якому випадку буде зрозуміло: хто задекларував, а хто ні. Тоді споживачам доведеться повернути істотну суму використаної субсидії.


- Повернемося до питання про призначення субсидії за рішенням комісії…
- За рішенням комісії субсидія призначається в наступних випадках: на понаднормову площу житла (збільшену не більше ніж на 30 відсотків) непрацюючим непрацездатним (!) особам; за наявності транспортного засобу (в тому числі у членів сім’ї), з дати випуску якого минуло менше 5 років; якщо у працездатної особи відсутній дохід або її дохід менший мінімальної заробітної плати та/або вона не сплатила єдиний соціальний внесок у мінімальному розмірі (крім тих, хто навчається, перебуває на обліку у службі зайнятості або отримує один із визначених видів допомоги, яким субсидія призначається на загальних підставах). Таке рішення не може бути прийнято щодо осіб, які перебували за кордоном більше 60 діб. До слова, в обласних центрах, м. Києві та містах обласного значення таке рішення може бути прийнято лише щодо осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах.


- А як щодо сплати обов’язкової частки плати?
- Постановою введено обов'язок для громадян, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, ЩОМІСЯЧНО (!) сплачувати ОБОВ’ЯЗКОВУ частку плати за послуги незалежно від обсягу спожитих послуг. У разі несплати обов’язкової частки надання субсидії припиняється за поданням надавачів послуг.
- Стривайте, п. Володимире, обов’язкова сплата?! А якщо споживач має велику переплату? В такому випадку можна зрозуміти: дана особа не може бути субсидіантом?


- У такому випадку субсидіанту наприкінці опалювального сезону необхідно звернутися до надавачів послуг для вияснення реального стану оплати, тобто провести обов’язкову звірку!


- Чи правильно я розумію: якщо є переплата (бо споживач чемно економив!), отже, наданих норм користування послугами,  як вважає уряд, користувачу забагато? Тому й зменшено норми?
- Мабуть… Зменшено норми користування послугами для потреб опалення: у разі використання природного газу з 5,0 до 4,5 куб. м природного газу на 1 кв. м опалюваної площі на місяць в опалювальний період; використання електроенергії з 51 до 30 кВт•г на 1 кв. м опалюваної площі на місяць в опалювальний період; переглянуто коригуючі коефіцієнти для розрахунку розміру витрат електроенергії, природного газу й інших видів палива на потреби опалення; встановлено нову формулу для оплати житлової послуги – послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, замість введеної постановою КМ України від 28 грудня 2016 р. за № 1022.  Також, слід зауважити, СКАСОВАНО (!) норму площі житла в розмірі 75 кв. м для домогосподарств, що складаються з однієї або двох непрацездатних осіб.


- Чи повертатимуть й надалі залишки невикористаних сум субсидій?
- Так. Постановою передбачено повернення до держбюджету виробниками/виконавцями послуг сум невикористаних субсидій двічі на рік: після закінчення опалювального сезону та неопалювального. Крім того, повертатимуться до бюджету невикористані суми субсидії на оплату природного газу та електроенергії, що використовуються не тільки для опалення.
- Чи не є наслідком цього монетизація? В чому її суть, мотивація до економії?
- Жорсткість правил призначення субсидій в уряді підносять як перехідний етап до монетизації комунальних пільг на рівні населення. Законом про ЖКГ передбачено, що виплати субсидій безпосередньо домогосподарствам стартуватимуть з січня 2019 року. Як на мене, суть монетизації в тому, що громадяни отримуватимуть гроші, як-то кажуть, на руки і самостійно оплачуватимуть комунальні послуги. У Кабміні запевняють, що з початком монетизації в населення з’явиться стимул до економії енергоресурсів, оскільки частина субсидії залишатиметься для особистих потреб субсидіантів.


- Пане Володимире, на Вашу думку, зміни до порядку надання субсидій – це позитив для ПРОСТОГО народу?
- Переконаний в тому, що субсидії повинен отримувати лише той, у кого є вкрай в цьому необхідність; хто, справді, нужденний, а не той, хто шахрайськими методами пристосовується до бідних верств населення для власної вигоди.


- Отже, нововведення приведуть до того, щоби врешті-решт, як-то кажуть, вивести на чисту воду «багатеньких» пристосуванців-махінаторів?
- У Постанові прописано: громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли би вплинути на встановлення правил на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру! Отож, якщо субсидіант певним чином ухилився від повідомлення про певні зміни у власних доходах, власне він несе за це відповідальність. Достовірна інформація рано чи пізно все ж надійде до управління соцзахисту, й тоді «розставляться всі крапки над «і». 

Дана стаття опублікована в газеті “Голос народу” № 19 від 11.05.2018 р. “Cубсидіантів по осені рахують”.

 

 

 

                                                                                                                       

                                                                 

                                                               

                                                                                                 

                                                              

                                                               

                                                                                

Інформаційні послуги

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 
 
 
 

 

БЕЗКОШТОВНА ДРУГА ВИЩА ОСВІТА ДЛЯ ПІДПРИЄМЦІВ

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Актуальна тема