Теребовлянська районна державна адміністрація
48100, м.Теребовля, вул.Кн.Василька, 104-А
 
укр рус eng
Пошук
Розширений пошук

Корисні посилання

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •    

Опитування

.
На головну

Організація роботи спостережної комісії


Організація роботи спостережної комісії

 

Формування, організація роботи комісії і підвищення ефективності її діяльності. Залучення громадськості до роботи в спостережній комісії, гласність в роботі комісії .

Спостережні комісії за порядком їх утворення та повноважень мають ознаки як державного органу так і громадської інституції. У склад комісії окрім представників державних органів повинні входити і представники громадських організацій та окремі громадяни, які виконують свої обов'язки на громадських засадах. Спрямовуючи зусилля державних органів, установ, служб, громадських організацій та окремих осіб, спостережні комісії мають великі можливості ефективно впливати на роботу по забезпеченню неухильного дотримання прав і законних інтересів засуджених і звільнених, проведення соціально-виховних заходів та забезпечення соціальної адаптації.

Активна участь у цьому громадськості є головною умовою успішної діяльності спостережних комісій, а створені комісії саме виконавчими комітетами міських рад та місцевими адміністраціями, тобто органами, на які й покладається здійснення як заходів соціальної адаптації, патронажу, так і іншої роботи із засудженими та звільненими, дає можливість більш ефективного та оперативного вирішення вказаних завдань.

Отже, вельми важливо забезпечити входження до складу спостережної комісії представників громадськості. Це по-перше, це дозволить забезпечити громадський контроль і участь громадськості в діяльності Державної кримінально-виконавчої служби; по-друге, підвищить ефективність діяльності комісії; по-третє, залучення громадськості позволить «зняти» ряд проблемних питань з органів влади; по-четверте, поліпшує ситуацію з реінтеграцією звільнених в суспільство. Водночас суспільство може зробити свій внесок у підготовку персоналу для системи виконання покарань, рівень освіти засуджених, забезпечення їх роботою та взагалі - нормалізувати умови в місцях позбавлення (обмеження) волі. Сам по собі інтерес до того, що відбувається в кримінально-виконавчих установах, стимулює їх персонал до поліпшення рівня роботи та неухильного дотримання чинного законодавства,  знижує почуття знехтування, що часто виникає у засуджених.

У сучасній практиці у більшості випадків спостережні комісії формуються за галузевим (професійним) принципом «добровільно- примусово», в основному з представників державних та владних структур. Завдання залучення недержавних організацій дуже часто сприймається представниками влади як формальна та вельми прикра через потребу активних дій необхідність. У деяких випадках відсутність у складі спостережної комісії громадськості пояснюється представниками органів влади відсутністю на території району необхідного числа громадських об'єднань. Мають місце й випадки прямого порушення вимог положення шляхом включення до складу комісії осіб, які не можуть до нього входити. Основними причинами такого стану справ, як видається, є нерозуміння цілей та завдань створення й діяльності спостережних комісій, відсутність ентузіазму, досвіду й відповідних знань.

В результаті це зазвичай призводить до обмеженості інформації про роботу спостережної комісії, неефективного виконання функцій (виправдовується відсутністю часу, надмірною завантаженістю членів комісії за основним місцем роботи тощо), неможливості практичного досягнення завдання забезпечення участі громадськості в діяльності Державної кримінально-виконавчої служби, формальної організації роботи. На нашу думку, доцільним видається не тільки включення представників громадськості до складу спостережної комісій, а й визначення її членів за рекомендацією громадського об'єднання, орган виконавчої влади, місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, після попередньої широкої організаційно-інформаційної підготовки, що повинна провадитись відповідним органом безпосередньо перед створенням комісії.

На сьогодні одними з найактивнішим членів спостережних комісій виступають різноманітні правозахисні організації, які не тільки мають достатній досвід моніторингу системи виконання кримінальних покарань, а й приймають активну участь у захисті прав громадян, в том числі й засуджених (бо досвід діяльності більшості з існуючих правозахисник організацій в Україні нараховує не один рік). Взаємодія саме з таким видом об'єднань громадян дозволить забезпечити реальну ефективність спостережних комісій, (принаймні до того моменту), коли важливість цієї роботи не буде сприйматися всіма верствами населення як вельми актуальна та необхідна.

Зрозуміло, що члени спостережної комісії не стануть спеціалістами, здатними вирішувати всі проблеми, пов'язані з діяльністю комісій, з огляду лише на факт покладання подібних повноважень. Безперечно, створення фахівця того чи іншого профілю має на увазі відповідне його навчання. І у цьому можуть надати відповідну допомогу саме правозахисні організації, бо вони володіють об'єктивною інформацією щодо особливостей кримінально-виконавчої системи, Специфіці засуджених, які відбувають покарання в тій чи іншій установі, типових та найбільш поширених порушеннях їх прав як в виправних установах, так і після звільнення та інше. Поєднання великого досвіду правозахисних організацій із залученням інших фахівців в тій чи іншій галузі (психологів, правників, науковців тощо) створить підґрунтя для всебічного оволодіння членами спостережних комісій необхідними для виконання покладених завдань знаннями. Практика свідчить, що, як правило, ефективність роботи спостережної комісії залежить в більшості не від розширення її складу, а від бажання та вміння членів комісії виконувати покладені обов'язки, від активності, настирливості, ентузіазму та оперативності керівників цих комісій.

Автор: Яковец І.С., Інститут вивчення проблем злочинності, сектор кримінально-виконавчого законодавства, науковий співробітник, канд. юридичних наук;

Підготував: Марцинів І.С. – зав сектору взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної та режимно-секретної роботи апарату райдержадміністрації – секретар спостережної комісії при райдержадміністрації;

Джерело: http://www.sposterejni.ru/posibnik.html?start=5