Тендери на експлуатацію доріг: чому «зради» немає
Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області оголосила 4 тендери на експлуатаційне утримання доріг державного значення в межах області. Це означає, що підрядники, які виграють ці тендери, будуть відповідати за підтримку належного стану цих доріг в області у 2025-2026 роках. Зауважимо, що Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області підпорядковується Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України. Фінансування робіт здійснюється виключно з державного бюджету. Мережа державних автошляхів області поділена на 4 лоти. Підрядники, які виграють тендери, відповідатимуть за свою частину доріг Тернопільщини упродовж 2025-2026 років.
ЧОМУ саме зараз оголошуються ці тендери, на ЩО САМЕ вони оголошуються, скільки РЕАЛЬНО буде витрачено коштів з державного бюджету і чому цифри, які ви бачите у публічному просторі, не дорівнюють фактично витраченим грошам у майбутньому.
У 2024 році Дорожній фонд, що був джерелом фінансування робіт, пов’язаних із будівництвом, ремонтом, утриманням доріг та мостів, перенаправлено на потреби оборони та армії. Це зрозуміло і правильно, оскільки Україна у війні.
За час повномасштабного вторгнення стан доріг значно погіршився. Капітальний чи поточний середній ремонти автошляхів не проводились (окрім аварійних штучних споруд). Паралельно навантаження на дороги суттєво зростає внаслідок збільшення кількості транспортних засобів та перевезення великогабаритних вантажів.
Агентство відновлення та його служби в областях виконує задачі для підтримки логістики в країні. А саме – забезпечує утримання доріг для того, щоб ними продовжували рух цивільні та військові вантажі, пасажирський і вантажний транспорт.
ЩО ТАКЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ УТРИМАННЯ ДОРІГ?
Експлуатаційне утримання доріг – це не нове будівництво нових доріг і навіть не капітальні ремонти. Це базовий догляд за дорогами, аби вони продовжували функціонувати.
Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області утримує мережу державних доріг 1546,7 км. У рамках експлуатаційного утримання виконуються такі роботи:
- Зимове утримання доріг (очищення та посипання протиожеледною сумішшю піску та солі мережі доріг)
- Ліквідація ямковості та деформацій покриття доріг (за допомогою гарячого асфальтобетону та пневмо-струменевим методом)
- Аварійний ремонт штучних споруд
- Заходи з безпеки дорожнього руху (нанесення дорожньої розмітки, встановлення та ремонт дорожніх знаків, бар’єрного огородження тощо)
- Аварійні роботи (ремонт водопропускних труб, прибирання повалених дерев та покриття доріг після стихії)
- Боротьба з борщівником, скошування узбіччя, прибирання мережі тощо
- Обслуговування комплексів зважування у русі WiM та камер відеоспостереження
- Електропостачання (робота світлофорних об’єктів тощо)
Утримання – критична необхідність. Справа у тому, що за останні 3 роки навантаження на дороги країни значно зросло. Якщо раніше майже 70% усього експорту відбувалось через морські порти, зараз майже та сама частка вантажів їде дорогами.
Потреби фронту, зокрема і рух військової та спеціальної техніки, експорт та імпорт товарів, гуманітарна допомога – все це навантаження лягло на дороги. Природньо, що за цей час стан доріг в Україні значно погіршився.
ЧИ ДОРЕЧНО РЕМОНТУВАТИ ДОРОГИ ТА МОСТИ ПІД ЧАС ВІЙНИ?
Це необхідно.
Роботи з утримання мережі доріг, які ми плануємо робити, мають забезпечувати проїзд автошляхами, щоб жоден вантаж військового або гуманітарного призначення не зупинився, а можливість логістики була забезпечена. Те саме стосується мостів. Важливо завадити їх передчасному руйнуванню. Задача – забезпечити безперешкодний рух транспорту на фронт та з фронту, а також дорогами для експорту та імпорту товарів.
ЯКІ РОБОТИ БУДУТЬ ВИКОНУВАТИСЯ?
Наразі ми можемо планувати лише усунення наявних пошкоджень, розчищення від снігу та льоду під час негоди та забезпечення виконання базових вимог безпеки дорожнього руху, яка врятує життя водіїв на дорогах та забезпечить вчасну доставку вантажів.
ЧОМУ ТАКІ ВЕЛИКІ СУМИ ТЕНДЕРІВ?
Згідно стандартів та діючих нормативів на експлуатацію автомобільних доріг, замовник включає вартість трудових та матеріальних ресурсів, усі можливі ризики на весь період дії контрактів з експлуатації. У тому числі, погані погодні умови, руйнування, надзвичайні ситуації, податки, збори, обов’язкові платежі тощо. Важливу роль відіграє й рівень інфляції. Тобто, в закупівлі заплановані МОЖЛИВІ витрати на ВСІ види робіт в період виконання контракту, що розрахований на 2025-2026 роки.
На замовлення Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ») у відповідності до сформованих переліків розробило кошторисну документацію та відомості обсягів робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення у Тернопільській області у відповідності до “Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування” затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 7 жовтня 2022 року № 753 (зі змінами) (далі – Методика). В розробленій та затвердженій кошторисній документації передбачено кошти на покриття ризиків усіх учасників дорожніх робіт та послуг, які, у відповідності до положень Методики, для експлуатаційного утримання складають 15 % до підсумку глав 1–12 за графою 7 зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта дорожніх робіт та послуг кожного з лотів. Також кошторисною документацією враховано прогнозний відсотковий показник інфляції на 2025-2026 роки врахований на рівні що передбачений затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2024 № 780, що становить 11,1% у 2025 році та 12,4% у 2026. За результатом кошторисних розрахунківа, загалом кошти на ризики та інфляцію по 4 лотах складають 274 118 129 грн. Відповідно до положень Методики та тендерної документації ця сума коштів є сталою і не зміниться, навіть якщо пропозиція від учасників закупівлі буде зменшена.
Важливо, що оплата буде здійснена за фактично виконані роботи, а не за ті, які прогнозуються.
Чому ж закладаються такі ризики? Справа у тому, що якщо не закласти в контракт можливі види робіт, у разі кризової ситуації держава не матиме можливості швидко ліквідувати наслідки погодних умов, деформації покриття та ін. Якщо наступить надзвичайна ситуація, на закупівлі просто не буде часу.
ЧИ БУДУТЬ ВИТРАЧЕНІ УСІ КОШТИ, ЯКІ ВКАЗАНІ У ТЕНДЕРАХ?
НІ.
Кошти будуть виплачені тільки за фактично виконані необхідні роботи. Підрядні організації отримають лише певний відсоток від суми контракту на рік.