«Крафт, що тримає Україну»: Тернопільщина, яка працює на Перемогу"
Тернопільська обласна військова адміністрація організувала престур «Крафт, що тримає Україну: Тернопільщина, яка працює на Перемогу».
Його мета — показати, як громади нашої області попри війну розвивають локальну економіку, підтримують крафтові виробництва та створюють нові можливості для людей.
Це робочі місця, залучення молоді, збереження традицій і водночас — зміцнення тилу, який тримає державу.
Серед підприємств, які сьогодні відвідали журналісти, — сільськогосподарський кооператив «Бджолиний край» у Підгаєцькій громаді.
Він об’єднав 15 сімейних пасік із понад 2000 бджолосімей. За сезон кооператив виробляє більше 30 тонн меду та цілу лінійку крафтової продукції: крем-мед, мед з горіхами, воскові свічки, лікувальні настоянки, а також сучасні вулики й нуклеуси. Це приклад того, як локальна ініціатива переростає у спільну справу з сучасними підходами та відчутними результатами.
- Крафтове виробництво — це не “ніша для ентузіастів”, а спосіб утримати людей удома, масштабувати додану вартість у громадах і перетворювати локальні ініціативи на експортні контракти, - наголосив В'ячеслав Негода під час спілкування з медіа. - Було б добре, щоб кожна громада області мала не менше 2-3 виробників крафту. Бо ті 20, які зараз працюють в регіоні, - це мізер. А ресурси для розвитку є.
За його словами, роль обласної влади — допомагати таким історіям розширювати горизонти: підтримувати їхню промоцію, відкривати двері до нових ринків, координувати співпрацю з партнерами, щоб подібні проєкти зростали й у тилу, й на зовнішніх ринках.
- У воєнний час такі історії мають особливе значення. Крафтові виробництва — це економічна стійкість громад, можливість людям залишатися і працювати вдома, впевненість у завтрашньому дні та внесок у Перемогу, - зазначив очільник області. - Для обласної влади важливо підтримувати такі ініціативи хоча б у найпростішому, але дієвому форматі: давати їм голос, робити їх видимими, об’єднувати громади навколо спільної справи.
Голова кооперативу Ігор Буцик наголосив:
"Найважливіше зараз — знайти додаткові можливості реалізації продукції. Бо це стабільний заробіток, зайнятість, сім’ї залишаються в громаді, молодь бачить перспективу, а громада живе".
Музикант за освітою, він також підкреслив: «Бджільництво — це не лише виробництво, яке потребує постійних вкладень. Це традиція, яка передається в родинах з покоління в покоління. Зберегти її — означає зберегти частинку української ідентичності».
Для Ігоря Буцика пасіка - в крові. Це прадідівська справа. І він каже, що аромат вулика збудив його гени і любов до бджіл з першого знайомства.
У цій закоханості в справу, якою живе, - один із секретів його успіху.
За словами Ігоря Буцика, продукти бджільництва - здоров'я і довголіття людини. І це треба знати всім.
Важливо сьогодні сформувати культуру споживання меду.
Довідково
На Тернопільщині активно працюють 20 крафтових виробників у різних напрямах:
бджільництво (мед, крем-мед, медові наливки, продукти з горіхами та травами);
молочна продукція та різноманітні сири;
вина та крафтове пиво;
вирощування та заготівля ягід, трав, чагарників;
чайні набори, сублімована їжа, сушені ягоди, квіти та трави.
Завдяки цим виробництвам в області створено понад 100 постійних робочих місць.
Підприємствами та сільськогосподарськими кооперативами-крафтовиками вироблено продукції та надано послуг на суму 1,8 млн грн для 201 члена кооперативів.