Загальний висновок У період 1-14 листопада український інформаційний простір був наповнений резонансними інформаційними приводами, що можуть мати негативний вплив на обороноздатність країни, зокрема на рівень рекрутингу та мобілізації до Сил оборони та СЗЧ (самовільного залишення частини).
Ключові теми - СЗЧ (щонайменше 14,2 тис згадок), скандал з корупцією у Енергоатомі (щонайменше 6,7 тис згадок у соцмережах) та події навколо ТЦК (138 тис згадок) набули найбільшого емоційного забарвлення та сприяли розколу суспільства. При цьому частина лідерів суспільної думки, які комунікували ці теми, намагалися діяти конструктивно, інші - просто користувалася ситуацією для збільшення свого політичного та громадського впливу.
Окремо варто виділити активність російської пропаганди, яка використала проблеми та скандали в Україні для посилення анти мобілізаційних, антивладних та антидержавних тез. Зокрема, 13 листопада один з російських каналів поширив фото начебто зі школи у Кривому Розі, де зробили “парту позора” для дітей, батько яких пішов в СЗЧ.
Ідея ймовірно грунтується на російській кампанії “парта героя сво” - що поширена в росії. Цей допис масово розповсюджувався російськими пропагандистськими каналами 13-14 листопада й набрав понад 1,05 млн переглядів та близько 35 тисяч реакцій лише в Телеграм.
Також російська пропаганда намагалася масштабувати проблеми пов'язані з ТЦК та мобілізацією, а окремі канали та боти на фоні важкої ситуації у Покровську та корупційним скандалом закликали українських військових йти в СЗЧ, або здаватися у полон до російської армії, “оскільки це єдиний вихід вижити”.
Перелік сторінок та каналів, які поширюють проросійські наративи:
● Блогер Максим Рудада - позиціонує себе як втікач з України, має акаунти в різних соціальних мережах, поширює тези проти мобілізації, ТЦК, укр мови. Аудиторія в youtube - 1,83 млн користувачів, ТГ - 110 тис. Про нього пишуть як про героя рос ЗМІ
● Канал в ТікТок Жека evgeniy_zaets - поширює антимобілізаційні, антивладні наративи.
● Сторінка в Instagram Вороги України - 13,7 тис підписників. канал з демонізацією ТЦК
● Сторінка в ФБ Черновцы Вчера, Сегодня, Завтра - 17 тисяч читачів. Антимобілізаційні дописи, проросійська пропаганда. Окремі джерела низької довіри: Вікторія Самборська (6,8 тис підписників), “Кіберполіція”, @myslyty_ua (32 тис підписників), створюють враження скоординованих інформаційних атак або активності ботів. Пропозиції щодо покращення ситуації. Загалом офіційні повідомлення залишаються формальними і публікуються у традиційних джерелах.
● Сформувати інформаційну стратегію з ухилом на людські історії та різноманітний контент, зокрема для популярних соціальних мереж. Враховувати вплив інфлюенсерів та блогерів із великими аудиторіями (для прикладу як Раміна Есхакзай) - включати їх у систему моніторингу медіа та потенційного партнерства,
● Запроваджувати співпрацю з медіа першого ешелону та лідерами громадської думки для просування позитивних історій добровільної мобілізації, рекрутингу, повернення з СЗЧ та демонстрації “людського” обличчя ТЦК,
● Використовувати дружні експертні майданчики для коментування новин про мобілізацію - щоб перехоплювати тональність і створювати аналітичний контекст,
● Викриття російського дезінформу по темам мобілізації, обороноздатності та єдності.
● Намагатися діяти проактивно - формувати логічний зв'язок: ТЦК+мобілізація=обороноздатність, мобілізація=успіхи ЗСУ, мобілізація+рекрутинг = перемога, мобілізація+рекрутинг = поразка росії, рекрутинг = кар'єра в СОУ, рекрутинг = власний вибір командира, підрозділу, посади, мобілізація до СОУ = поразка путіна,
● Сфокусувати комунікацію на балансі між потребами армії та правами громадян - підкреслювати, що держава шукає справедливі й гнучкі рішення (нові типи контрактів, рекрутинг тощо). Активізувати позитивний порядок денний: демонструвати прозорість, оновлення процедур - як частину великої реформи довіри до мобілізації,
● Оперативне реагування на інформаційні кризи для їх ефективного врегулювання ситуації (позитивні кейси: відповідь на допис правозахисниці та журналістки від 9 листопада про “бусифікацію” чоловіка - реакція з боку військової омбудсменки та ТЦК з чіткими поясненнями та доводами, що перевели ситуацію у площину конструктиву,
● Використання різних каналів та майданчиків для просвітницької роботи, щоб охопити широку аудиторію та підвищити рівень довіри до державних інститутів, ● Контроль за корупційними випадками.