Вумовах масштабного військового вторгнення російської федерації, тривалими ракетно-бомбовими та артилерійськими ударами по цивільній інфраструктурі, у тому числі й закладах освіти, найголовнішим завданням при підготовці їх до роботи в новому 2022/2023 навчальному році є забезпечення безпеки працівників та здобувачів освіти.
Розпочати новий навчальний рік в очній або очно-дистанційній формі зможуть лише ті заклади освіти, фонд захисних споруд цивільного захисту яких відповідає встановленим вимогам.
Повноваження і обов’язки керівника закладу професійної (професійно-технічної) освіти
Питанням забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання та праці значну увагу приділено в Орієнтовних критеріях оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу професійної (професійно-технічної) освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, наведених у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.05.2021 № 509.
Перелік питань, що підлягають перевірці у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, визначено розділом І уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти (далі – Акт), затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 07.11.2019 № 1405. Значна частина питань стосується саме організації безпечного освітнього середовища. Розглянемо детальніше окремі з них.
Штатний розпис закладу освіти
Штатний розпис закладу освіти розроблено в межах затвердженого фонду оплати праці з дотриманням вимог, передбачених Типовими штатними нормативами професійно-технічних навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1204 (далі — Типові штатні нормативи), з урахуванням:
Керівникам закладів освіти надано право у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів. При цьому заміна посад працівників може здійснюватися лише в межах однієї категорії персоналу. Користуючись наданим правом, окремі керівники нехтують безпекою, яку мають забезпечувати інженер з охорони праці, начальник штабу цивільної оборони, технік (з експлуатації приміщень), черговий по гуртожитку тощо, задля введення до штатного розпису «важливіших» посад.
Вважаємо, що в умовах правового режиму воєнного стану забезпечення керівником закладу освіти належного функціонування служби цивільного захисту та служби охорони праці є обов’язковим.
Психологічний супровід освітнього процесу
Психологічне забезпечення освітнього процесу в закладах освіти здійснює практичний психолог відповідно до Положення про психологічну службу у системі освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 № 509 (далі – Положення про психологічну службу).
На необхідності фахової психологічної підтримки здобувачів освіти і педагогічних працівників наголосив у своєму інтерв’ю порталу Реформа державного управління Голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак: «Ще на початку повномасштабної війни ми почали організовувати психологічну підтримку учнів та вчителів. Це виявилося вкрай важливим, адже люди були налякані, читали новини нон-стоп, і вчителі часом не могли опиратися лише на власний ресурс, щоб знайти правильні слова для дітей. Ми не були готові говорити з дітьми про війну, про втрати. Особливо з дітьми, які пережили тимчасову окупацію, багато днів та ночей провели у бомбосховищах, які на власні очі бачили всі жахи, що відбувалися. Під час уроків ставалися панічні атаки, і вчителі не завжди знали, як на це реагувати, що робити».
Вважаємо, що в умовах воєнного стану наявність у закладі освіти практичного психолога є необхідною, адже саме практичний психолог здійснює:
Соціально-педагогічний патронаж закладу освіти
Соціально-педагогічний патронаж здійснює соціальний педагог.
Фаховий соціально-педагогічний патронаж є вкрай важливим, особливо, якщо серед здобувачів освіти є діти, які втратили сім’ю, з сімей, що потрапили у скрутні життєві обставини (внутрішньо переміщені, пережили окупацію, батьки втратили роботу тощо).
Саме соціальний педагог повинен забезпечити:
Безпечні і нешкідливі умови в закладі освіти
Керівник закладу забезпечує безпечні і нешкідливі умови навчання, праці і виховання — ця норма передбачена абзацом десятим частини четвертої статті 24 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» (далі – Закон № 103/98-ВР).
Цілком очевидно, що приведення фонду захисних споруд цивільного захисту (при їх наявності) до встановлених вимог потребує значних фінансових витрат. Хто ж повинен забезпечити фінансування?
Відповідно до пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі – Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами, тобто власником захисної споруди або юридичною особою, яка утримує її на балансі.
Фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок (ч. 2 ст. 78 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, далі — Закон про освіту):
Фінансування державних або комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти, у межах обсягів державного та/або регіонального замовлення, здійснюються на нормативній основі за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів. Установи професійної (професійно-технічної) освіти та заклади професійної (професійно-технічної) освіти інших форм власності утримуються за рахунок коштів відповідних засновників (ч. 2 і 5 ст. 50 Закону № 103/98-ВР).
Засновник закладу освіти – це орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов’язків засновника (ч. 7 ст. 1 Закону про освіту).
Отже, забезпечити фінансування приведення фонду захисних споруд цивільного захисту до встановлених вимог зобов’язаний відповідний засновник.
Звертаємо увагу керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки» від 19.06.2022 № 2312-IX до завершення процедури передачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної власності у комунальну власність відповідно до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачені законом повноваження засновників закладів професійної (професійно-технічної) освіти виконують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, визначені Кабінетом Міністрів України.
Згідно з абзацом п’ятим підпункту 1 пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 № 831-р «Питання управління державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти, підпорядкованими Міністерству освіти і науки» повноваження здійснення матеріально-технічного і фінансового забезпечення закладів освіти передано обласним і Київській міській держадміністраціям.
Керівникам закладів освіти необхідно потурбуватися про:
Систематично, у терміни визначені законодавством, слід проводити навчання/інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, безпечного виконання робіт, пожежної, техногенної безпеки, правил безпечної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій, з питань надання домедичної допомоги, реагування на випадки травмування або погіршення самопочуття здобувачів освіти та працівників під час освітнього процесу. До проведення навчань/інструктажів доцільно залучати фахівців відповідних служб (охорони праці, надзвичайних ситуацій, медичної тощо).
Особливої уваги потребує питання безпечного перебування у гуртожитку закладу освіти. Необхідно забезпечити систему оповіщення, позначення і відпрацювання шляхів евакуації, вільний доступ до укриття у будь-який час доби, цілодобове чергування в гуртожитку працівників закладу освіти.
Архітектурна доступність закладу освіти
У закладі освіти має бути забезпечено архітектурну доступність території та будівель, у тому числі захисних споруд цивільного захисту, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (ч. 4 ст. 20 Закону про освіту; абз. 6 п. 6 Порядку № 138).
Безпечне освітнє середовище
Керівник закладу освіти забезпечує створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування) (абз. 10 ч. 3 ст. 26 Закону про освіту.
Забезпечення виконання вимоги, зазначеної вище, повинно бути на постійному контролі керівника закладу професійної (професійно-технічної) освіти, адже у новому навчальному році до освітнього процесу приєднаються першокурсники, також у закладі освіти можуть розпочати або продовжувати навчання здобувачі освіти з числа внутрішньо переміщених осіб. Ці обставини обов’язково повинні бути враховані при розробленні антибулінгової політики.
Окрім того, керівник закладу освіти:
Посадові інструкції з блоком питань з охорони праці, безпеки життєдіяльності
Керівник закладу освіти затверджує посадові інструкції керівників структурних підрозділів, працівників з обов’язковим блоком питань з охорони праці, безпеки життєдіяльності. Така норма передбачена підпунктом 1 розділу IV Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669.
Вважаємо за необхідне наголосити на повноваженні й обов’язку керівника закладу професійної (професійно-технічної) освіти переглянути посадові інструкції працівників з метою приведення їх до особливостей функціонування закладу освіти в умовах правового режиму воєнного стану.
Звертаємо увагу, що для допомоги закладам освіти під час підготовки до нового навчального року, забезпечення якісного освітнього процесу і безпечного освітнього середовища Міністерством освіти і науки України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій розроблено ряд рекомендацій: