Ромі всього п'ять років, і він поки що не розуміє, чим відрізняється від інших дітей. Але це добре розуміють дорослі. У Роми - розлад аутистичного спектру, і ще кілька років тому він би сидів удома, в чотирьох стінах, позбавлений спілкування з однолітками. Але завдяки інклюзивній програмі освіти він тепер ходить у дитячий садочок поряд із домом і незабаром, як і всі, піде в перший клас. А інші діти з Роминої групи навчаються сприймати світ у його різноманітті.
Ще п'ять років тому такі діти, як Рома, мали дуже мало шансів на адекватну соціалізацію - по всій Україні лише чотири тисячі дітей отримували інклюзивну освіту. Нині їх понад 25 тисяч – і щороку відкривають нові інклюзивні групи у дитячих садках та інклюзивні класи у школах. Тепер держава не замикає дітей з інвалідністю у їхніх квартирах чи інтернатах, а допомагає їм соціалізуватися. Зараз в Україні працює понад 18500 інклюзивних класів, а кількість помічників вчителів збільшилася майже десятикратно - тепер їх понад 19 тисяч.
Але не лише діти стикаються з освітніми бар'єрами. Все змінюється занадто швидко, щоб можна було покладатися на знання 5-10-літньої давності. Тому дуже важливо, щоб у будь-якій професії була можливість регулярно отримувати додаткову освіту у комфортному для різних людей форматі.
Ще один тренд – це зміна професії. Люди все частіше освоюють 2-3 і більше фахів протягом життя, а отже, і такі курси мають бути доступними для людей з різними освітніми потребами.
Наприклад, майже всі навчальні курси зараз записуються у відеоформаті, який не підходить для людей з порушеннями слуху та/або зору. Для них необхідно адаптувати такі матеріали, що можуть дозволити собі далеко не всі освітні платформи.
Та освіта пов'язана не лише з роботою. Це ще й можливість дізнаватися нове, спілкуватися, знаходити однодумців, розвиватися, підтримувати мозок у тонусі. Тому популярними зараз стали так звані університети третього віку, де нові знання отримують люди віком 50+. Найчастіше їх організують громадські організації, які займаються подоланням цифрових бар'єрів та соціальної адаптації людей літнього віку. Іноді подібні курси організовують за сприяння департаментів соціальної політики.