Школа – це місце, де поза домом діти проводять найбільше часу. Та й із вчителями спілкуються іноді частіше, ніж із батьками. А ще, втомлених після роботи маму з татом насамперед турбує, чи їхня дитина сита й одягнена. Усе інше відходить на другий план і тривожні моменти, пов'язані з ментальним здоров'ям, батьки можуть пропустити. Тож, буває так, що вчитель найпершим може помітити зміни в поведінці учня.
Стати місцем, де про психічне здоров’я не бояться говорити. Вчать дітей дбати не тільки про своє тіло та довкілля, а і про добробут та психіку. Ментальне здоров'я має зайняти окрему позицію в системі шкільних цінностей.
-
Організувати простори, сприятливі для фізичного здоров’я. Де діти можуть побігати, пострибати, пограти в активні ігри. Або навпаки — полежати та відпочити, якщо втомилися.
-
Створити психологічні простори. Кожній дорослій людині час від часу необхідне розвантаження, можливість усамітнитися. А діти ще й сильніше відчувають тиск оточення. Тому кімната, де ніхто не потурбує, допоможе заспокоїтися та зосередитися.
-
Навчити просити про допомогу. Цього насправді й багато дорослих не вміють робити. Зізнатися: я не окей, підтримайте мене, обійміть, скажіть кілька добрих слів чи дозвольте поділитися тим, що мене непокоїть. Так посилюється психологічна відновлюваність. Люди не стають стійкішими до стресових подій, але швидше повертаються в ресурсний стан.
-
Підтримати дітей, які вже відчувають труднощі з ментальним здоров’ям. Бо люди з розладами більше страждають від чужих недобрих вчинків, ніж самі несуть загрозу. Депресія, тривога, розлад адаптації не призводять до агресивної поведінки.
-
Скерувати за фаховою підтримкою. А також впевнитися, що людина дійшла туди, куди її направили, та отримала допомогу.
-
Запровадити програми для попередження психічних розладів – антибулінгові, з конфлікт-менеджменту. Вони працюють набагато ширше, ніж може здаватися.
«Наприклад, скільки не пояснювати підліткам шкідливість алкоголю – ефективність буде невисокою. Але як тільки ми інсталюємо програми з вирішення конфліктів – учні в цих школах самі відмовляються від алкоголю. Чому? Тому що ми вживаємо психоактивні речовини тоді, коли важко. Якщо ми вміємо нормально спілкуватися та вирішувати конфлікти, то й потреба в спиртному зникає. І впровадження таких програм під силу кожній школі», – зазначила в прямому ефірі на сторінці
Безбар'єрність та Координаційний центр КМУ / Mental Health UA докторка психологічних наук, голова Національного комітету EuroPsy, психотерапевтка Вікторія Горбунова.
За її словами, додаткові програми насправді не збільшать кількість роботи для шкіл, а зменшать. Дітям і вчителям стане легше взаємодіяти, спілкуватися, психічний стан покращиться у всіх. Знизиться кількість конфліктів і підвищиться академічна успішність. Бо всі ці речі тісно пов’язані з рівнем стресу та станом ментального здоров’я.